پارچه ترگال چیست ؟ نقد و بررسی پارچه ترگال

پارچه ترگال چیست ؟ نقد و بررسی پارچه ترگال

پارچه ترگال چیست ؟ پارچه ترگال از ترکیب نخ های ویسکوز و فلامنت بافته می شود. نخ پلی استر ویسکوز توسط کارخانه جات ریسندگی ریسه می شود پلی استر گونه ای از پلیمر می باشد که دارای گروه های استره می باشند. پلی استر از مواد مصنوعی می باشد که از مشتقات نفت بدست می آید.

پارچه ترگال: نخ پلی استر ویسکوز و فلامنت

ویسکوز : نوعی الیاف طبیعی می باشد که از صمغ درخت کاج بدست می آید. که تکنولوژی آن در دست ایران نمی باشد و به شکل وارداتی از کشور های دیگر به دست  مصرف کننده گان در ایران می رسد . فیلامنت از روش ذوب ریسی بدست می آید. فیلامنت از مشتقاتی می باشد که از نفت بدست می آید.

پارچه ترگال با ترکیب الیاف های ویسکوز نخ پلی استر بدست میاد که در سال های اخیر با توجه به قیمت بالای ویسکوز در بازار نساجی ایران، درصد های پلی استر در این پارچه بیشتر شده است، که این امر سبب کم شدن مرغوبیت پارچه های  ترگال ساده و ترگال کجراه می شود.

امروز این نخ ها در بازار با درصد های به ترتیب ۷۰ پلی استر  30 ویسکوز و یا ۶۵ پلی استر ۳۵ ویسکوز، ۸۰ پلی استر ۲۰ ویسکوز، ۹۰ پلی استر ۱۰ ویسکوز یافت می شود.

تفاوت پارچه ترگال ساده و ترگال کجراه در چیست ؟

این نخ ها در ماشینهای به چله تبدیل شده و در خطوط بافندگی قرار می گیرند و با اضافه شدن فیلامنت مابین نخ ها پلی استر، پارچه ترگال خام تولید می شود. حال اگر تعداد نخ های پلی استر بیشتر شود و شکل بافت به شکل کجراه درآید به آن پارچه کجراه می گویند. میانگین وزن پارچه ترگال ۲۴۰ گرم و وزن پارچه کجراه ۲۸۵ گرم می باشد. امروزه وزن های متفاوتی از پارچه های ترگال ساده و ترگال کجراه در بازار موجود می باشد که مصرف کننده باید به آن دقت کند.

معرفی روش های تکمیل پارچه ترگال ساده و کجراه

پس از تولید پارچه ترگال خام این پارچه های جهت تکمیل به کارخانه جات رنگرزی فرستاده خواهد شد. پارچه ترگال خام به دو شکل در کارخانه جات رنگرزی تکمیل می شود:

۱- با دستگاه جت تحت فشار

۲- با دستگاه ترموزول

فرایند تکمیل با روش جت تحت فشار

پارچه ترگال خام  در دستگاهی به نام جت که مانند یک دیگ بسیار بزرگ است ریخته شده و سپس رنگ مورد نظر به آن اضافه خواهد شد، و در درجه حرارت بالا تکمیل می شود.

 فرایند تکمیل با روش جت تحت فشار
فرایند تکمیل با روش جت تحت فشار
 فرایند تکمیل با روش ترموزول
فرایند تکمیل با روش ترموزول

فرایند تکمیل با روش ترموزول

در فرایند ترموزول در این سیستم رنگ به شکل به شکل ماله ای به سطح پارچه مالیده شده و این فرایند رنگرزی مانند رنگ آمیزی یک دیوار می باشد.

با ما همراه باشید تا به بررسی انواع کیفیت های پارچه ترگال به پردازیم.

مشکلات و عیب های احتمالی پارچه ترگال

۱- یکنواخت نبودن رنگ پارچه ترگل

۲- براق بودن رنگ پارچه ترگال

۳- گوله گوله شدن ( تل شدن سطح پارچه )

۴- گسستگی سطح پارچه ( بازشدگی سطح پارچه )

یکنواخت نبودن رنگ پارچه ترگال

این مشکل در فرایند تکمیل پارچه ترگال در رنگرزی ها  رخ می دهد. از علت های این پدیده می توان گستردگی رنگرزی ها  و عدم تخصص، پایین بودن تکنولوژی در این کارخانه جات نام برد.

براق بودن رنگ پارچه

کیفیت رنگ پارچه یکی از مولفه های مهم در فرایند تکمیل است با توجه به اینکه رنگ های موجود در بازار با قیمت های متفاوتی به فروش می رسد. در هر کیلو رنگ نسبت به نوع رنگ تاثیر می گذارد.

گوله گوله شدن سطح پارچه  ( تل شدن سطح پارچه )

یکی از معایب بسیار مهم و مشکلات عدیده ای که تولید کنندگان با آن درگیر هستند گوله گوله شدن سطح پارچه های ترگال می باشد. این پدیده می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، که از خرید نخ مرغوب تشکیل آن بستگی دارد اما دلایل مهم آن  عبارت از:

۱- کم بودن تاب نخ به کار رفته شده در پارچه که بهترین میزان  تاب نخ بین ۶۲۰ الی ۶۵۰ می باشد، که در دستگاه تابندگی با تابیده شدن در هم ضخیم تر می شود و مصرف می شود.

۲- دومین دلیل کوتاه بودن الیاف پلی استر در نخ پلی استر ویسکوز که این هم یکی از مواردی هست که میتواند سبب تل شدن پارچه شود.

۳- نخ فیلامنت به کار رفته شده  در پارچه ترگال که از مرغوبیت کمتر از استاندارد برخوردار می باشد، البته تل شدن بر اثر سایش بر روی پارچه طبیعی می باشد.

۴- گسستگی پارچه ترگال، با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید پارچه ، بعضی از تولید کنندگان با پایین آوردن وزن پارچه تار ها گسستگی لازم را نسبت به هم از دست داده و به اصطلاح از علم شدن ان ها کاسته می شود.

چگونه پارچه های خریداری شده را از قبل از آنکه به مشکل بر بخوریم آزمایش کنیم.

تست یکنواختی رنگ پارچه ترگال

جهت بررسی یکنواختی رنگ پارچه ترگال مقداری پارچه ترگال را به سمت  نور مستقیم قرار دهید و رگهای رنگ را در آن بررسی می کنیم و یا پارچه را روی هم می مالیم و به شکل چماله کردن کاغذ آن را فشار می دهیم و سپس از هم باز می کنیم و میزان رگ های رنگ آن را نسبت به پارچه های مرغوب مقایسه می کنیم همچنین شما می توانید با مالیدن یک  پارچه سفید نمناک بر روی پارچه از تثبیت رنگ آن مطمئن شوید.

 تست  گوله گوله شدن سطح پارچه  ( تل شدن سطح پارچه )

برای تست  گوله گوله شدن سطح پارچه  ( تل شدن سطح پارچه ) یک قواره از پارچه ترگال  را به دفعات شسته و خشک می کنیم بهتر است از ماشین لباسشویی استفاده کنیم پس از ۵ مرحله از شستشو الیاف در صورت تل شدن از خود پرز هایی صادر می کند که  آن پرز ها موجب تل شدن پارچه ترگال می شود.

تست و بررسی براق شدن سطح پارچه ترگال

هنگام بروز این مشکل در پارچه ترگال باید درصد نخ پلی استر ویسکوز پارچه را باید بررسی کرد. هر چقدر میزان مصرف پارچه از نخ پلی استر ویسکوز کمتری استفاده شده باشد، پارچه به اصطلاح برق می زند که می توان از تولید کننده پارچه ترگال آنالیز نخ پلی استر ویسکوز را درخواست کنید.

تست  و بررسی گسستگی پارچه ترگال

شما می توانید جهت تست و بررسی گسستگی پارچه ترگال یک متراز پارچه ترگال را وزن کرده و در صورت کم بودن وزن پارچه ترگال به بی کیفیت بودن آن پی  ببرید.

پارچه ترگال با وزن استاندارد ۲۴۰ گرم به هیچ وجه از هم باز نمی شود.

صنایع نساجی مهنام  با به کارگیری بروزترین تجهیزات آزمایشگاهی نسبت به ارائه مرغوب ترین  پارچه ترگال و استاندارد سازی آن می کوشد که بهترین و مرغوب ترین پارچه را به هم میهنان عزیز در سرتاسر ایران  ارائه دهد.

شما می توانید با ورود به صفحه ی خرید عمده پارچه به همه ی محصولات صنایع نساجی مهنام دسترسی پیدا کنید. جهت خرید عمده پارچه ترگال با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRPersian